Gå til hovedindhold

Visitationsproces Skoler og Dagtilbud

I Morsø Kommune sikre vi, at børn og unge med særlige behov modtager den nødvendige støtte gennem en grundig visitationsproces. Skoler og dagtilbud anvender Morsø Metoden til at vurdere udfordringerne og understøtte den specialpædagogiske indsats, før en sag fremsendes til visitation. Samarbejde med PPR og det Konsultative Team samt evaluering af tiltag er en naturlig del af denne proces.

Indhold

    Beslutningen om specialundervisning eller anden specialpædagogisk bistand træffes efter en pædagogisk psykologisk vurdering (PPV) og i samråd med forældrene. Hvis der er behov for et specialpædagogisk tilbud, behandler Ledelsesfælleskabet sagen på visitationsmøder. det er en prioritering at finde det mindst indgribende tilbud, som kan imødekomme barnets behov, med udgangspunkt i barnets hverdag.

    Revisitationsprocessen sikrer, at den specialpædagogiske bistand årligt vurderes for at afgøre, om den skal fortsætte, ændres eller ophøre. Dette sker i tæt dialog med forældrene og PPR.

    Læs mere om visitations- og revisitationsprocessen herunder.

    • Før en sag fremsendes til visitation, skal skolen/ dagtilbuddet have arbejdet ud fra Morsø Metoden, der har vurderet barnet og understøttet den specialpædagogiske indsats. Der skal desuden have været afprøvet tiltag og samarbejdet med PPR, samt en evaluering af effekten heraf.
    • Børn hjemtages som udgangspunkt ikke fra eksterne tilbud uden forældrenes samtykke, medmindre der er tale om en ændring i barnets vanskeligheder og behov.
    • Ledelsesfælleskabet følger de til enhver tid gældende retningslinjer vedrørende specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand. Herunder regler for partshøring, afgørelser, klageadgang m.v. Se desuden Bekendtgørelse (BEK 693 20/06/2014) om folkeskolens specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand.
    • Der visiteres til det mindst indgribende tilbud.
    • Børn, hvis udvikling kræver en særlig hensyntagen eller støtte, gives specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand i udviklingssporene og specialskolen i Erslev. Der gives desuden specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand til børn, hvis undervisning i den almindelige klasse kun kan gennemføres med støtte i mindst 9 undervisningstimer ugentligt.
    • Det er skolelederen, der beslutter, om elever kan få specialundervisning på egen skole.
    • Når det skal besluttes, om en elev skal have specialundervisning, sker det efter en pædagogisk psykologisk vurdering (PPV) af eleven og i samråd med eleven og forældrene.
    • Hvis eleven skal have specialundervisning på en anden skole end distriktsskolen, er det kommunalbestyrelsen (Ledelsesfællesskabet), der træffer beslutningen.
    • Hvis forældrene ikke ønsker et specialtilbud til deres barn, er det udgangspunktet, at andre muligheder afsøges og afprøves først.
    • Ledelsesfællesskabet kan træffe afgørelse om visitation til nedenstående tilbud med specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand på skoleområdet:
      • Udviklingssporene i Morsø Kommune.
      • Erslev skole
      • Specialklasse, specialpædagogiske grupper eller specialskoletilbud uden for Morsø Kommune.
    • Når det skal besluttes om et barn skal indgå i et specialpædagogisk tilbud, sker det efter en pædagogisk psykologisk vurdering og i samråd med forældrene. 
    • På dagtilbudsområdet kan Ledelsesfællesskabet træffe afgørelse om visitation til specialgruppen Katholt i Øster Jølby Børnehus. 
    • Alle afgørelser træffes som udgangspunkt på visitationsmøder (formanden for Ledelsesfællesskabet kan træffe selvstændige beslutninger i helt særlige tilfælde).
    • Alle afgørelser herunder individuelle og konkrete begrundelser formuleres som udgangspunkt på visitationsmøderne.
    • Ledelsesfællesskabet kan tilbagevise sager, der ikke lever op til de aftalte retningslinjer.
    • Skolen/dagtilbuddet udfylder indstillingsskemaet til højre og fremsender det til administrativ konsulent fra Center for Skole og Dagtilbud.
    • Partshøring:
      • Skolen/ dagtilbuddet har ansvaret for at partshøre forældrene, inden indstillingen fremsendes.
      • PPR har ansvaret for at partshøre forældrene i forhold til den pædagogisk-psykologiske vurdering (PPV).
    • Center for Skole og Dagtilbud dagsordensætter sagerne på visitationsmøderne.
    • Ledelsesfælleskabet behandler indstillingen og træffer afgørelse om, hvorvidt barnet/eleven skal visiteres til et specialpædagogisk tilbud og i givet fald, hvilket tilbud, der visiteres til.
    • Center for Skole og Dagtilbud udsender afgørelsesbreve, hvori klagevejledning er vedhæftet. Der sendes kopi til de parter, der er anført i beslutningen.
    • Administrationen indgår de økonomiske aftaler i de tilfælde, hvor den modtagende kommune/skole ønsker et betalingstilsagn.
    • Alle klagesager håndteres af Center for Skole og Dagtilbud. 

    Jævnfor §7 i Bekendtgørelse om folkeskolens specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand, skal der mindst en gang om året tages stilling til, om den specialpædagogiske bistand til den pågældende elev skal fortsætte, ændres eller ophøre. 

    Mellem d. 1 februar og d. 1. marts afholdes der revurderingsmøder med forældre. PPR deltager kun i de sager, hvor ændringer kan komme i spil. 

    efter d. 15. marts sender skolen statusbeskrivelse og klagevejledning til forældre. I tilfælde af at der vurderes grundlag for forandringer i støttens udmøntning, tages sagen med på visitation.