Gå til hovedindhold

Intern kompetenceudvikling

Antallet af børn og unge i Morsø Kommune, der i dag bliver henvist til specialpædagogiske tilbud, er stigende, og flere og flere børn og unge er derfor ikke en del af fællesskaberne på den lokale folkeskole/ dagtilbud.

Indhold

    Med afsæt i den brændende platform er der iværksat en kulturforandringsproces, hvor arbejdet med børn og unge i Morsø Kommune skal sikres et fokus rettet mod at skabe stærke fællesskaber, der hvor børnene og de unge er og i deres lokale miljø. 

    Alle børn og unge i Morsø Kommune har ret til at være en del af et stærkt fællesskab. Morsø Kommunes børne- og ungesyn har fokus på, at man trods forskelligheder kan udvikle sin identitet og sit selvværd i fællesskaber, der gennem stærke relationer sikre den enkelte de bedste betingelser for læring, trivsel, dannelse og udvikling.

    Stærke og inkluderende børnefællesskaber skabes i et samarbejde mellem alle, der har aktier i fællesskabet; barnet, den unge, familierne og mange former for fagprofessionelle.

    Målgruppen for kompetenceudviklingen er alle ansatte, der arbejder med børn og unge i Morsø Kommune. Alle ansatte ved Center for Skoler & Dagtilbud og Center for Børn & Familier.

    Kompetenceudviklingsforløbet afvikles over 3 skoleår – 2022/2023, 2023/2024 og 2024/2025. Ved forløbets afslutning har samtlige pædagogiske medarbejdere ved folkeskolerne/dagtilbud og afdelinger i CBF i Morsø Kommune modtaget 6 dages kompetenceudvikling, der skal danne udgangspunktet for de stærke og inkluderende børnefællesskaber.

    Undervisningen på kompetenceudviklingsforløbet varetages af interne ressourcepersoner. Der er allokeret en overordnet læringskonsulent til at være den gennemgående underviser.

    I løbende forlængelse af kompetenceudviklingen vil der blive afviklet aktionslæringsforløb af UCN for samtlige teams på samtlige skoler. I dagtilbud og CBF vil aktionslæringsforløb blive afviklet af intern konsulent. Aktionslæringsforløbene skal sikre at de nyerhvervede kompetencer bringes i anvendelse i forhold til systematikken og praksis på skolerne/dagtilbud og CBF.

    Plakater - de 6 dage

    Dag 1

    Intern Kompetenceudvikling - Hvorfor, før, under og efter

    Indholdsoversigt - dag 1

    Stærke Fællesskaber

    Morsø Metoden

    Børnesyn

    Dag 2

    Indholdsoversigt - dag 2

    Pointer i systemisk tænkning

    KRAP - et systemisk værktøj

    Professionelle læringsfællesskaber

    Dag 3

    Indhold

    Professionel relationskompetence

    Det professionelle samspil i et systemisk perspektiv

    Dag 4

    Indholdsoversigt

    Ressourcefokus og det dialektiske syn

    Dag 5

    Indhold - dag 5

    Dag 6

    Indhold - dag 6

    Dagplejen

    Dagpleje - indhold - dag 1

    Dagpleje - indhold - dag 2

    Dagpleje - indhold - dag 3

    Dagpleje - indhold - dag 4

    Dagpleje - indhold - dag 5