Gå til hovedindhold

PPR

Pædagogisk Psykologisk Rådgivning (PPR) er en rådgivningsenhed i Center for Børn og Familier, der yder faglig og konsultativ vejledning til skoler og dagtilbud med henblik på at styrke deres arbejde med inkluderende og stærke børnefællesskaber.

Indhold

    Endvidere er fokus på udvikling af den pædagogiske og didaktiske indsats omkring børnene. Dette sker i tæt samarbejde med skole, dagtilbud og forældre eller andre nære voksne omkring barnet.

    Hjælpen der efterspørges fra daginstitutioner og skoler varierer fra opgave til opgave, men også fra institution til institution. Der tilbydes differentierede vejledningsforløb og interventioner.

    Målgruppe

    Målgruppen for PPRs indsatser er alle børn og unge mellem 0-18 år, herunder også de børn og unge der går i friskole eller private dagtilbud.

    Ydelser for de forskellige fagprofessionelle

    PPR består af tre forskellige faggrupper, der alle har særlig viden om børns generelle udvikling og om specifikke vanskeligheder i forhold til læring og trivsel. For alle tre faggrupper gælder det, at de samarbejder internt samt deltager i fremskudte teammøder med andre fagprofessionelle.

    Pædagogiske konsulenter i PPR i Morsø Kommune kan tilbyde ydelser indenfor nedenstående kategorier: 

    Forebyggende, konsultativ bistand, rettet mod fagprofessionelles praksis, og børn og unges trivsel. 

    • Konsultativ bistand gennem Det Konsultative Team.
    • Faglig og pædagogisk sparing.
    • Oplæg på organisatoriske møder omkring Stærke Fællesskaber.
    • Facilitering af netværk For Stærke Fællesskaber
    • Samarbejde omkring Pædagogisk-psykologisk Vurdering (PPV)

    Ydelser rettet mod et udvidet og styrket samarbejde mellem skole/ daginstitution og hjem.

    • Udviklingsmøder.
    • Deltagelse i netværks- og statusmøder.

    Ydelser rettet mod børn og unge i psykisk/ emotionel mistrivsel, i tilfælde hvor der ikke vurderes et behov for formel terapeutisk indsats, eller henvisning til psykiatrien. 

    • Netværksgrupper for børn og unge.
    • Gruppeforløb for børn og unge med ADHD.

    For yderligere information om hvad de pædagogiske konsulenter kan tilbyde se: 

    Rammebeskrivelse af den pædagogiske bistand

    Logopæderne i PPR i Morsø Kommune kan tilbyde ydelser som: 

    • Generel vejledning og konsultativ bistand før indstilling (0-18 år).
    • Deltagelse i netværk.
    • Intervention ved indstilling.
    • Specialiseret indsats i forhold til tosprogede børn eller elever.
    • Særlig indsats for børn eller elever med specifikke kommunikative vanskeligheder.
    • Henvisning til eksterne samarbejdspartnere. 

    For yderligere information om hvad Logopæderne kan tilbyde se: 

    Rammebeskrivelse af den logopædiske bistand

    Psykologgruppen i PPR i Morsø kommune sigter efter en fordeling af arbejdsopgaver, hvor nogle er sagsbehandlende psykologer og nogle er fremskudte psykologer. De to psykologgrupper giver bistand i forskellige opgaver og forskellige situationer.

    Sagsbehandlende psykologer kan tilbyde: 

    • Pædagogisk-psykologisk vurdering (PPV).
    • Henvise til psykiatrien.
    • Medvirke til skoleplacering ved. anbringelse af børn.
    • Udtalelser til efterskoler i forbindelse med ansøgning om midler.

    Fremskudte psykologer kan tilbyde: 

    • Konsultativ støtte, råd og vejledning.
    • Deltagelse i netværk.
    • uddybende sparring for fagprofessionelle.

    De to psykologgrupper varetager i fællesskab opgaverne omkring: 

    • Inddragelse af andre faggrupper når det vurderes relevant.
    • Åben anonym forældrerådgivning.

    For yderligere information om hvad psykologerne kan tilbyde se:

    Rammebeskrivelse af den psykologiske bistand

    Fraværskonsulenten i PPR tilbyder: 

    • Forebyggende konsultativ bistand, rettet mod fagprofessionelles praksis på Morsø Kommunes folke- og friskoler. Bistanden retter sig mod lærer og pædagoger som har udfordringer med elever som har bekymrende fravær
    • Oplæg på personalemøder omkring skolefravær, med henblik på at dele viden om bekymrende skolefravær, tidlige indsatser, samarbejdet med forældre og indsatser som inddrager både den enkelte elev og især klassefællesskabet
    • Oplæg på forældremøder omkring skolefravær, som retter sig mod vigtigheden af at komme i skole hver dag, at gribe tidligt ind, og forældrenes rolle i samarbejdet omkring børnenes fremmøde i skolen. At fastholde et stærkt fokus på de stærke fællesskaber i et anerkendende og ressourcefokuseret syn
    • Morgenvækning i form af SMS og/ eller telefonopkald til elever som har brug for at blive vækket om morgenen 
    • Kørselsordning for elever som har brug for afhentning om morgenen
    • Samarbejde med 10'eren i forhold til et særligt tilbud for kommende 10. klasses elever som forventes at have brug for, i god tid, at blive ekstra forberedt på skiftet til 10'eren. Dette for at forebygge fravær og frafald. Tilbuddet er under udvikling
    • Samarbejde med KUI og Ungdomsskolen i forhold til at aktivere eleverne i deres fritid og igangsætte evt. praktikforløb mv. 
    • Samarbejde med Børne- og Ungerådgivningen og øvrige kolleger i PPR i forhold til den tværfaglige indsats, med henblik på helhedsløsninger for hele familien
    • Deltagelse i netværks- og statusmøder, hvor det tværfaglige netværk sparrer med hinanden, og afstemmer indsatser med hinanden, for at fremme et helhedssyn på barnet og familien  
    • I Morsø Kommune arbejder vi for at forældre skal inddrages og aktiveres i arbejdet således, at barnet eller den unge kan genkende sammenhænge i hverdagen på skolen eller i dagtilbuddet, og det liv der leves i hjemmet. Det skaber de bedste betingelser for læring, trivsel, dannelse og udvikling
      • Derfor skal fraværskonsulenten understøtte at forældre oplever at samarbejdet mellem fraværskonsulent, skole og hjem er tillidsfuldt og at de ikke "står alene", hvis deres barn har svært ved at passe skolen. Fraværskonsulenten tilbyder at samarbejde kan foregå i hjemmet, for dermed at fremme barnets perspektiv på fraværet 
      • Der skal være en klar rollefordeling, systematisk opfølgning og fraværskonsulenten har tovholderfunktionen som understøtter samarbejdet
      • I foråret 2025 tilbyder fraværskonsulenten forældrekurser, hvor forældre får mulighed for at sparre med andre forældre, og sammen får ny viden og ideer til hvordan de individuelle udfordringer kan løses
    • Konsultativ bistand i form at deltagelse i det konsultative team i alle skoledistrikter. Efter endt sparring kan der indledes yderligere samarbejde med fraværskonsulenten, hvis det findes relevant. Det kunne fx være: 
      • Inspiration til hvordan skolen kan blive klogere på hvad fraværet skyldes, og hvordan personalet kan støtte op omkring elevens udfordringer
      • Inspiration til de fagprofessionelle i forhold til at skabe en skoledag, som eleven kan mestre
      • Problemstillingerne har store variabler og kan rette sig mod både individuelle udfordringer og udviklingspotentialer i fællesskabet  
      • Samarbejde med forældre om hvordan de bedst kan støtte deres barn
    • Henvendelse til og fra borgere og samarbejdspartnere
    • Administration og journalisering af indkomne indstillinger
    • Administration og journalisering af visitationer og re-visitationer. Intern- og specialskole
    • Administration vedr. anbragte børn på intern skole
    • Håndtering af anmodninger om aktindsigt
    • Diverse registreringer herunder sygefravær, ventelister og statistikker
    • Ajourføring af notater og data i NOVA
    • Diverse indkøb til internt brug
    • Udarbejdelse af dagsordener og referater
    • Understøtte pædagogiske konsulenter, logopæder og psykologer i deres daglige opgaveløsning
    • Fremsendelse/ indhentning af journaler til/ fra andre kommuner
    • Administration vedr. efterskoleudtalelser og Åben Rådgivning til forældre
    • Ad hoc opgaver